Nu ska vi prata musik..

Saker som gör livet värt att leva, ja en av de sakerna är absolut musik. Hela mitt liv har jag varit intresserad av musik och från att ha varit väldigt snäv i flera år (hållit mig främst till punkscenen och dess 100-tals avarter) så slog det slint i huvudet på mig för några år sedan och sedan dess har jag expanderat mp3 samlingen enormt. Jag köper som sagt inte skivor, och om jag ska börja göra det igen (förra samlingen försvann, typ nått tusental plattor..) så kommer jag enbart hålla mig till vinyl.

Nåväl fick ett tips av polare om ett band som dessutom snart kommer till Stockholm, The Proclaimers, naturligtvis kollade jag upp dem eftersom jag är såld på mycket av den äldre indiepopen från England och jag är supernöjd. Soft musik i stil med t.e.x Housemartins som man aldrig kan få nog av. Housemartins är ett måste disiga dar när du vill ligga och njuta i en soffa hemma med en kopp kaffe och kolla på dina sunkiga Ken Loach filmer. Kom igen nu "Bow Down" och "I Smell Winter" - Wonderbar!

image18image23

Annars snurrar det ganska mycket av hyfsat okända Fischer-Z som jag snappade upp från min farsas vinylsamling för några år sedan. Vissa har problem men sången men jag tycker att den, på ett jävligt konstigt sätt, är enda rätta sättet att spela deras musik. Lyriken är utöver det riktigt jävla bra och deras platta "Red Skies Over Paradise" är ett måste för ensamma stunder i mörkare rum. På något sätt kan man säga att Fischer-Z känns som ett poppigare Cock Sparrer. En låt som "In England" är ett måste på varje förfest.

I övrigt har jag börjat tycka att Happy Mondays är klart överskattade dock kan jag aldrig få nog av deras "24 Hour Party People" och remake av "Stayin´ Alive" samtidigt har jag mer och mer fått smak för Morrisey (Det trodde jag aldrig jag skulle säga) men fan, jag tror han kommit för att stanna, ett tag iaf tills mina gamla oi-plattor åker på igen. Samtidigt har också gamla The Beautiful South och deras "Hooligans Don't Fall In Love" börjat snurra igen här hemma - suverän låt! Sen så på senare har också gamla punk/hiphop combon (första av sitt slag) Blaggers ITA återkommit samt även lite Asian Dub Foundation. Annars så snurrar det som alltid lite schysst psytrance, punkklassiker, hiphop och irländsk folkmusik.

image20image21image19

Och sen måste jag också tipsa om fett okända Tom Russell Band och plattan "poor man's dream" - låtarna "blue wing", "The White Trash Song" och "Heart Of The Working Man" är ingenting du glömmer i sista taget. Musikmässigt är det country och gamla american folk inspirationer (Woody Guthrie) med en viss dragning mot Bruce Springsteen. Överlag så American Folk på andraplats den här tiden efter brittisk pop, Almanac Singers går ju inte av för hackor.

Har ni några tips? Hör av er!
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0