Musikalisk undervisning, juli

Pop
En av popmusikens mest kultförklarade skivbolag har tydligen släppt en "best of" platta som sprids på internet. Band som inkluderas (och då förstår ni storheten) är b.l.a. Happy Mondays, New Order, Joy Division, Northside och The Durutti Column.


Ladda hem här.

Annat skönt band som jag påmindes om men som jag inte vet så mycket om,
förutom deras kultstatus bland s.k.. casuals (den riktiga versionen) är The Farm.

Bra artikel där bland annat The Farm tas upp.


The Farm - All Together Now

Rekommenderas för lite skön pop.

Här får ni också en skön låt från Fischer-Z senare år.

Fischer-.Z - Walking The Doberman

I överlag så har jag börjat svänga, och de senaste Fischer-Z låtarna är riktigt riktigt bra även om de äldre från "The Worker" och "Red Skies Over Paradise" är något man växte upp med.

Punk då?!

Som ni så väl vet så är det brittisk punk där man har rötterna och grunderna för sitt musikintresse. Därför skulle jag kunna fortsätta i all evighet babblandes om allt från obskyra band från en sketen gruvhåla till oi-scenens mest kontroversiella ända bort till storheter som The Clash som varenda vettig människa åtminstone äger en platta av.

Jag har under mina år mer eller mindre slukat allt från England och hävdar fortfarande benhårt att trots att punken blev en internationell musikvåg utan rang, och utan tvekan den största genom tiderna, så var det i England som punken var på riktigt och förmedlade riktiga budskap med den riktiga energin och riktiga ljudbilden. Här nedan följer bara en piss i ån över allt suveränt som finns där ute.


Red Alert - SPG

Red Alert var en av många band från No Future records.
Ett bolag som man har båda det ena och det andra att tacka för och var en pionjär i utvecklinen av de mer "gaturealistiska" banden så att säga.

Ett annat bra punkband från det glada 80 talet är ju inga andra än Angelic Upstarts som utan tvekan alltid legat på min topp-5 över punk (alla genres, alla epoker) ända sedan jag var en liten skitunge utan pubishår. Att ens försöka förklara deras storhet blir bara fånigt.
Lyssna och njut.


Angelic Upstarts - Two Million Voices

Det får räcka för dagen i musikalisk uppfostran.

Over and out!

BloggRegistret.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0