Mc Donalds / Internet / Film

Mc Donalds

Idag satt jag och familjen på Mc Donalds. Jag och tjejen ville inte käka där men tack vare Mc Donalds reklam så var det en omöjlighet att vägra grabben att käka där. 3-åringar har som sagt redan lärt sig att "donken" kan förse dem med sockerchocker som vi vanliga föräldrar försöker att undvika att ge dem. Och fan ta dig om du försöker vägra dom skräpmaten.

Men inlägget handlar inte om maten, som vi alla mer eller mindre an erkänna är skitdålig för din hygien, vikt och almänna välmående. Inlägget handlar inte om de sviniga arbetsförhållanden som de flesta inom Mc Donalds och under dom lever i. Det är saker vi måste ta som givet i dagens läge där försämringarna i arbetsrätten t.o.m. spritt sig till de "avancerade" arbeterna i industrin och hantverkarbranschen.

Inlägget handlar istället om den lilla leksak min lilla grabb fick i sitt "happy meal".
Ett jävla telefonförsäljar kit! Inte nog att man får dras med donkens skitmat, nu ska de också försöka normalisera kidsen för att ta skitjobben sen när de blir äldre. De kan lika gärna skicka med en hel kollektion: moppstativ, gräsklippare, dammvippa, telefonförsäljarkit och en leksaksblankett i hur man går på soc och söker bidrag. Då slipper de ens försöka hyckla med vilken inverkan sådana skitleksaker ger på barn och deras uppväxt.

Det vidrigaste i det hela att det hela känns så planerat. De som äter på McDonalds är i regel låginkomsttagare, därför passar det sig lämpligast med lite skitjobbsattraljer så de kan vänja sig. Det är knappast så att det är laptops, böcker eller pussel och knåp som ges till våra ungar. Utan leksaker som ska vänja dem och göra förberedelserna så att de ska vara vana och inte klaga när de sedan kommer få "flexibla" skitjobb resten av livet.

Jag blev så förbannad så jag slängde skiten direkt. Det känns som en spottloska i ansiktet när man fick skiten och som ett hån mot en unges oskyldighet och framtidstro. Förut har jag alltid tvekat om man ska gå till donken överhuvudtaget. Efter idag så är jag mer övertygad än någonsin att aldrig sätta min eller hans fot där igen. Det får vara värt konflikten. Vill han ha hamburgare så är lokala grillen bättre, där lär han sig iaf se vuxna människor kommunicera med varandra och får åtminstone mer än en saltgurka som salladstugg.

Internet
Fler och fler har lämnat positiva kommentarer till den här bloggen. Tack allihopa det glädjer mig och triggar mig att fortsätta komma med allmänna betraktelser av dagens samhälle och att fortsätta tipsa om film och musik som kan göra livet lite enklare och roligare för alla där ute. Tack tack! Fortsätt gärna kommentera och sprid gärna länken till folk ni tror kan uppskatta den här bloggen.

I övrigt så har 2 bra bloggar upphittats där ute, I Vassruggen, som jag kom till när jag kollade in en kommentar är riktigt vass och alla (jag menar alla) som droppar KSMB som ett favoritband förtjänar att nämnas här. Ska hålla ett öga på den bloggen framöver och den är ett ypperligt bevis på att man inte behöver vara helt dum i huvudet, modell eller bara tramsig för att vara kille och skriva en blog. Keep it up!

Knivlisa å andra sidan är nästan en ren humorsida som fått mig att skratta gott de senaste dagarna. Klockren vass humor stundvis som kommer få dig att skratta öppet både en och två gånger när du sitter och fördriver tiden.

Film
Idag kom jag över DVD samlingen "Fritz The Cat" och "The Nine Lives Of Fritz The Cat" med en intervju på det med skaparna.

Jag hoppas ni alla vet vem legenden Fritz är?

I Korta ordalag handlar det om en riktigt vildkatt som i sin uttråkning och sociala kritik ger sig ut för att knulla, supa, störta systemet och jaga kärleken. Filmerna kom ut i början av 70-talet och räknas idag fortfarande som bland de mer provokativa filmerna som kommit ut. Kultstatusen är inte att leka med kring dessa filmer som driver friskt med dagens samhälle och bryter varenda tabu på vägen. Inklusive den politiska korrekta vänsterns idéer som dominerade den alternativa filmkulturen vid tiden filmerna kom första gången. Jag blev helt enkelt störtglad att se att man kunde få tag på en box med allt material, och det kostade mig inte ens 200 kronor. Äntligen så är en av mina ungdomsidoler i min filmhylla. Mitt ex köpte jag på en välsorterad akademibokhandel på södermalm.


Fritz The Cat
Ladda hem här

Nine Lives Of Fritz The Cat
Ladda hem här

En annan dvd box jag har hållt ögonen på är Russ Meyer's samlade verk. Jag har enbart en film av honom "Faster pussycat, kill! kill!" men den var helt ok och det råder ingen tvekan på att det är hans verk som inspirerat tarantino till "Death Proof". Vi snackar enorma bröst, sexism, våld, feminism och coola men b-akitiga storys och skådisar.
Jävligt intressant och ballt helt enkelt.

Boxen kostar bara runt 100 kronor och är värd att plocka upp ifall ni har något mynt över. Ni får med hans bästa filmer i köpet. Annars kan ni ju alltid ladda hem. Fast kultfilm är ju faktiskt en av de få sorters fimer man faktiskt vill köpa och ha hemma.



Ladda hem Faster Pussycat, Kill! Kill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0